Onze spoorwegen zijn een onmisbaar onderdeel van onze maatschappij. Aan de ene kant worden ze gebruikt door pendelaars die naar hun werk gaan of door mensen die een uitstap maken. Aan de andere kant zijn de spoorwegen heel belangrijk voor het nationale en internationale goederentransport. Wanneer er problemen zijn aan de spoorwegen, zijn de gevolgen vaak erg groot. Een goede werking is daarom essentieel.
Ga voor redundantie
Een van de belangrijkste manieren om ervoor te zorgen dat onze spoorwegen blijven werken, is gebruikmaken van redundantie. Dat houdt in dat bepaalde technische infrastructuren worden ontdubbeld. Cruciale systemen in de ICT-infrastructuur worden met andere woorden dubbel voorzien. Wanneer er dan problemen zouden zijn met een systeem, kan het reservesysteem de werking meteen overnemen.
Niet alle systemen moeten een dubbele voorziening krijgen. Het zijn enkel de onderdelen die bekend staan als een single point of failure. Dit zijn onderdelen waarvan een heel systeem afhankelijk is. Een probleem met dat onderdeel zou ervoor zorgen dat het hele systeem stopt met werken, en dat is absoluut te vermijden.
Vandaag de dag bestaan er ook voedingen met een geïntegreerde ontkoppelingsfunctie. Dit wil zeggen dat gebruikers een tweede redundantiesysteem kunnen installeren zonder dat ze een extra module nodig hebben. Op financieel vlak is dit een grote meevaller.
Maak gebruik van een railway DC DC converter
Een railway DC DC converter wordt ook wel eens een gelijkstroomomvormer genoemd. DC staat voor direct current of gelijkstroom. Dit is een omvormer die een lagere of een hogere spanning uit een gelijkstroombatterij omzet naar een hogere of lagere spanning. Hierdoor kan er een stabiele spanning gecreëerd worden, zelfs als de belasting van de voeding sterk schommelt. Een van de belangrijkste kenmerken van een DC DC converter is het rendement. Hoe kleiner de verhouding tussen de geleverde en bruikbare energie, hoe effectiever de omvormer.
Een voorbeeld van een railway DC DC converter is de CP10.241-60. Deze is specifiek goedgekeurd voor gebruik in de spoorwegindustrie. Een van de redenen hiervoor is dat deze converter heel weerbestendig is. Het is namelijk bestand tegen temperatuurverschillen tussen -40°C en +70°C. Bij spoorwegen durven de stalen rails in de zomer zeer heet te worden, dus hittebestendigheid is belangrijk. Een ander voordeel van de CP10.241-60 is dat het uitgerust is met veerklemmen die ervoor zorgen dat het onderhoud minimaal is wanneer er sterke trillingen worden gedetecteerd. Daarnaast heeft de converter een levensduur van ongeveer 119.000 gebruiksuren. Omgerekend is dit meer dan tien jaar.